Calcul consum combustibil si reducerea lui

Posted on 12th March 2011 in intretinerea masinii

Calcul consum combustibil

Calcul consum combustibil si reducerea lui

Salutare oameni buni, acesta este primul post al blogului nostru, service auto iovi.

Avand in vedere pretul foarte putin simpatic pe care il platim pentru combustibil m-am gandit sa dau cateva recomandari despre cum se poate scadea (sau tine sub control) consumul de combustibil al masinii.

• Incearca sa conduci astfel incat sa te folosesti cat mai mult de frana de motor si cat mai putin de sistemul de franare propriu-zis al masinii. In momentul folosirii franei de picior se iroseste foarte multa energie asa ca evita sa accelerezi brusc daca stii ca va fi nevoie sa franezi foarte curand – de exemplu de la un semafor la altul in oras.  Masinile dotate cu sistem de injectie electronic isi reduc consumul de combustibil aproape de zero in frana de motor. Astfel ai putea economisi la coborarea unei pante sau incercand sa franezi prin frana de motor cand ai ocazia. Totusi te rog sa nu abuzezi sau sa nu fortezi frana de motor, adica foloseste frana de picior cand vrei sa franezi relativ repede si nu schimba viteza in treapta inferioara pentru a forta o oprire deoarece poti avaria atat motorul cat si cutia de viteze.

Foloseste consumatorii suplimentari doar cand e cazul. Cel mai intalnit caz este cuplarea aerului conditionat, la masinile cu sistem de aer conditionat simplu, pe timp de iarna. La autovehicole sistemul de aer conditionat produce doar frig, nu si caldura cum fac sistemele de aer conditonat pentru cladiri. Astfel iarna nu o sa se incalzeasca mai repede in masina daca cuplezi aerul conditionat – in acest caz compresorul va cupla si va solicita motorul sa consume mai mult combustibil pentru a putea actiona si acest compresor.  Iarna e mult mai util sa actionezi butonul de recirculare a aerului din habitaclu, astfel se va incalzi acelasi aer din masina si nu se va incerca incazirea aerului foarte rece de afara.

• Ai grija sa faci la timp reviziile periodice de intretinere la masina si schimba consumabilele prevazute in planul de service. Poate ai observat ca dupa ce schimbi uleiul la masina motorul suna altfel, suna mai rotund; uleiul uzat nu mai face ungerea corespunzatoare la motor si atunci e nevoie de mai multa energie pentru al tine in miscare, energie pe care o vei simti in costul combustibilului. La fel un filtru de aer murdar sau bujiile ineficiente cresc semnificativ consumul.

• Daca ai un consum mult mai mare decat cel declarat de producator (cu 50% mai mare) iti recomand sa mergi la un service sa iti verifice motorul pentru ca ceva nu e in regula. Chiar daca reparatia nu e tocmai ieftina probabil ca o sa o platesti de doua ori prin consumul ridicat de combustibil. Tot asa iti recomand sa mergi la service daca iti apare la bord un martor care indica o defectiune la sistemul electronic de injectie. Poate fi si o problema minora (un senzor de temperatura defect, aer fals, esapament ne-etans, etc.)  care nu implica costuri mari de reparatie, dar care daca nu o repari repede te va costa mult mai mult la consum. Chiar si daca e o piesa mai semnificativa ca investitie (o sonda lambda de exeplu care costa peste 400 lei) si faci peste 10000 de km pe an, per total te costa mai putin sa o inlocuiesti si sa iti reduci consumul de combustibil decat sa folosesti masina cu aceasta piesa defecta.

Acestea sunt cateva sfaturi care imi vin acum in minte (vezi si acest video pe aceasta tema).  Iti voi spune si formula pe care o folosesc de calcul consum combustibil. Eu personal am o Skoda Octavia II, motor de 2l diesel, 140cp si am un consum mediu in oras de 7.8l/100km.  Aceasta nu e valoarea care mi-o indica computerul de bord, el de obicei arata 8.6l/100km asa ca eu nu ma bazez pe acea informatie. Cel putin o data pe luna imi fac un calcul consum combustibil si uite cum fac:

Calcul consum combustibil

1. Fac plinul pana la maxim, pana nu mai intra in rezervor si imi resetez contorul de km din bord (trip-ul) sau notez numarul de kilometri de la bord.

2. Conduc un numar semnificativ de kilometri, cel putin 200 dar de preferat peste 400 de km.

3. Fac plinul din nou – suna destul de scump, nu? :)  Acum e important sa tin bonul de la benzinarie si sa notez cantitatea exacta de combustibil alimentata si numarul de kilometri parcuris de la ultimul plin. De aici calculul e simplu, daca notam cantitatea de combustibil cu A si numarul de kilometri cu N, atunci consumul X este Ax100/N. De exemplu sa zicem ca am alimentat a doua oara cu 37l si am parcurs intre plinuri 422km, atunci consumul X este de 37×100/422 = 8.76 l/100km – ceea ce e destul de trist financiar :P.

Daca ai alte sfaturi pe care le-ai probat pentru a consuma mai putin te rog sa ni le spui. Mai sunt cateva idei, de genul sa pui un magnet pe conductele de combustibil, dar eu nu le-am testat asa ca nu vi le pot recomanda. Pe cele scrise mai sus le-am testat si le-am vazut la masini in ultimii aproape 5 ani de cand sunt la iovi.

Un consum redus inseamna mai putini bani pe combustibil si mai putina poluare :)

Articole similare:

Comments

comments

3 Responses to “Calcul consum combustibil si reducerea lui”

  1. Foarte frumos, într-adevăr voi descărca probabil. Multumesc

  2. Marius says:

    Foarte bune sfaturile, eu mai fac inca ceva. Cumpar combustibilul mereu mai ieftin, poti sa spui ca il iau mereu la promotie :) Am scris despre asta pe blogul meu: http://wp.me/p1P0p2-5W

  3. Mihai says:

    Foarte bun articolul, eu sunt de parere ca ar conta si turatiile de schimbare a treptei de viteza, unii cred ca turati mici egal consum mai mic mai ales la diesel ca are cuplu mare cand colo merg subturat iar pe unii ii mai lasa si turbina si nu stiu de ce
    Cred ca la benzina 16 valve trebuie schimbat pe la 3400-3500 rot/min (iar accelerarea sa fie undeva la mijloc nici violenta nici prea lenta) mai ales la motoare mici 1,2-1,6 multe masini fiind submotorizate (report CP–greutate) iar la diesel undeva la 2800-3000 rot/min ca turbina sa intre in parametrii normali.
    Deasemeni accelerarea sa se faca exclusiv pt schimbarea treptei de viteza in rest turatia motorului sa se tina constanta -cam dificil in oras….



Pings responses to this post

Leave a Reply to Marius Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>