Bujii incandescente, ce fac si cum functioneaza

Posted on 28th December 2011 in intretinerea masinii, operatiuni service

bujii incandescente

Bujii incandescente la motoare diesel

Motoarele pe benzina, se stie, aprind combustibilul prin scanteie folosind bujiile clasice cu unul sau mai multi electrozi.

La motoarele diesel aprinderea are loc prin compresie, combustibilul fiind injectat la presiune mare doar cand aerul este comprimat (la sfarsitul cursei de compresie a pistonului). Astfel aceste motoare nu au nevoie de scanteie si teoretic nu au nevoie nici de bujii. Totusi aceste bujii incandescente pe care le gasim la motoarele diesel sunt un alt fel de bujii. Rolul lor este sa creasca temperatura din camera de ardere. Ele isi fac simtita prezenta mai ales cand motorul e rece, iarna de exemplu. Cand punem contactul la un motor diesel vedem pe bord acel martor specfic care ramane aprins cateva secunde pentru a ne atentiona ca sunt actionate faimoasele bujii incandescente.

Aprinderea motorinei are loc doar daca aerul din camera de ardere este suficient de cald; incalzirea aerului are loc in primul rand prin comprimarea aerului in timpul etapei de compresie. La rece minunatele bujii incandescente tocmai asta fac, incalzesc aerul din fiecare camera de ardere astfel incat nu e nevoie sa invartim de multe ori motorul pentru a creste temperatura din camera de ardere doar prin compresie. Un mic sfat: iarna cand temperaturiile sunt sub 0 grade Celsius se recomanda sa se puna contactul de mai mule ori (2-3 ori), sa se tina contactul actionat inca 10 secunde dupa stingerea martorului de bujii din bord si abia ulterior sa se dea la automat. In acest mod se incalzeste mult mai eficient aerul din camera de ardere si se evita fortarea acumulatorului si a electromotorului.

Toate bune si frumoase pana aici. Provocarea apare dupa ce masina parcurge peste 100 000 km deoarece cam de atunci incep sa se consume, sa se arda aceste bujii. Din cauza sectiunii foarte mici a acestor componente si din cauza funinginii specifice motorinei bujiile incandescente foarte des se intepenesc si sunt foarte greu de desfiletat. Parte cu adevarat neplacuta este cand acestea se rup la desfacere si ramane o parte din ele in chiuloasa. Este neplacut deoarece de multe ori nu se poate scoate aceasta ramasita de bujie decat daca se demonteaza chiuloasa de pe motor, operatiune care implica timp si bani. Acesta este motivul pentru care daca mergeti sa schimbati setul de bujii incandescente, mai ales la un dealer de marca auto, veti fi invitati sa semnati un act suplimentar care prevede ca daca se rup la desfacere bujiile sunteti de acord sa suportati costurile suplimentare cu demontarea chiuloasei (manopera, garnituri, distributie, etc).

La IOVI, cel putin din 2006 de cand sunt eu la service, am avut 3 cazuri (din probabil peste 100) in care a fost nevoie  sa demontam chiuloasa la schimbul de bujii incandescente din cauza ruperii acestora. S-au rupt la mai multe masini insa am reusit prin diverse metode si cu diverse echipamente sa le scoatem din chiuloasa. Ce e foarte important e ca la montarea celor noi sa se foloseasca o vaselina ceramica speciala care rezista la temperaturi si care ajuta sa se demonteze usor.

Cand se arde o astfel de bujie e recomandat sa se schimbe toate deoarece nu va mai trece mult timp si se vor arde si acelea. In plus o bujie incandescenta care este deja arsa ar sanse mai mari sa se rupa acolo unde este intrerupt deja materialul. Pretul la o bujie incandescenta este, in functie de motor, de la 50 lei la 150 lei. Schimbarea lor se notează în cartea de service și verificarea lor se face revizia periodică a mașinii în funcție de planul de service.

Articole similare:

Comments

comments

7 Responses to “Bujii incandescente, ce fac si cum functioneaza”

  1. Mgr says:

    Salut,am un Ford Transit din 2001, si s-a rupt o bujie in chiuloasa, mecanicul a zis sa o las asa ,stii cumva daca vor aparea probleme daca merge in 3? trage mai prost? si daca consuma mai mult.Ms anticipat.

    • admin says:

      Salutare. Imi este greu sa ma pronunt referitor la o masina fara sa o vad. Teoretic singura problema este ca la cilindrul unde e rupta bujia incandescenta nu o sa ai pre si post incalzire. Practic iti recomand sa urmaresti cum functioneaza masina si daca o sa observi ceva in neregula sa mergi cu masina in service :).

  2. Boca Septimiu says:

    Buna ziua!
    Daca imi cumpar bujii incandescente din dezmembrari, ma costa mai mult manopera pentru schimbul lor daca doresc sa le schimb la Service-ul Iovi?
    Va multumesc.

    • admin says:

      Salut Septimiu. Deocamdata la Iovi nu te costa mai mult daca aduci tu piesele insa iti recomand cu mare caldura sa cumperi bujii incandescente noi – e ca si cum ai cumpara un bec second, poti sa il verifici ca functioneaza cand il cumperi dar nu stii cat timp a functionat inainte; bujiile, ca si becurile, se consuma in timp, au o anumita durata de functionare in ore :)

  3. ceaki says:

    bujiile incandescente nu influenteaza functionarea motorului, ci doar pornirea lui. am patit_o si eu la un transit sa se rupa bujia dar nu o avut probleme masina, fiindca pornea si in trei bujii, acuma depinde si ce compresie ai in cilindri



Pings responses to this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>