eurosig ITP

Verificare ITP – interviu cu Paul Niste inspector ITP

Posted on 1st November 2011 in anvelope si jante, interviu, intretinerea masinii

verificare itp

Verificare ITP

Am avut placerea sa am o conversatie cu domnul Paul Niste, inspector ITP la Eurosig, iata discutia:

[Victor / IOVI] Care este experienta pe care o ai in lumea auto? Ce trebuie sa faci pentru a deveni inspector ITP?
[Paul NISTE/ Eurosig- verificare ITP] Sunt inspector ITP de peste 6 ani. Pentru a putea efectua verificare ITP trebuie sa fi maistru, tehnician sau inginer si sa absolvi un curs la RAR Bucuresti si tot la 2 ani dai din nou un test de reatestare.

[Victor / IOVI] La ce foloseste sa ai verificare ITP (Inspectia Tehnica Periodica)? De ce e bine ca si sofer sa faci aceasta inspectie / verificare ? Ce se verifica efectiv?
[Paul NISTE/ Eurosig - verificare ITP] In primul rand te obliga legea sa o faci – e valabila 2 ani la autovehicule mici, exceptie fac masinile folosite pentru taxi si scoli de soferi care fac la 6 luni, iar ambulantele la 1 an. Poate si mai semnificativ e bine sa faci verificarea masinii pentru a fi in siguranta.
La aceast inspectie se fac mai multe verificari, printre cele mai importante ar fi:
- se face identificarea seriilor de pe masina pentru a nu se fi schimbat adhoc caroseria, motorul sau sa nu fie chiar furata – o astfel de identificare se face la o reprezentanta RAR si cand se schimba proprietarul unei masini
- gaze : se masoara nivelul de poluare conform normei Euro a masinii si conform legilor in vigoare
- frane: trebuie sistemul sa poata produce eficienta minima (sa poata frana proportional cu greutatea masinii pentru a opri masina – lucru extrem de important) si sa nu aiba dezechilibru intre rotile de pe aceeasi axa (maximi admis 30 % frana serviciu, frana de stationare 90%; daca o roata franeaza mai tare decat cealalta masina va tinde sa traga intr-o parte la franare si astfel se pierde mult din stabilitatea masinii)
- directie – verificarea jocurilor articulatiilor de la directie – probleme aici pot provoca accidente grave daca de exemplu se smulge o astfel de articulatie si cade o roata
- aspect exterior : caroserie, geamuri, faruri, stopuri
- parte electrica : iluminat, claxon
- anvelope – dimensiune, indici de viteza si greutate, uzura; cauciucurile pot fi de profil diferit dar dimensiunea si indicii sa fie identici; dimensiunile si indicii de greutate acceptati la masina sunt trecuti in cartea de identitate a autovehicului – mai sunt trecuti si in taloanele de tipul vechi
- dotarile suplimentare: trusa de prim ajutor, 2 triunghiuri reflectorizante si instinctor
Data in care expira ITPul e treucta in talon.

[Victor / IOVI] Ce se intampla daca circuli cu o masina cu ITP-ul expirat? Ce se intampla daca ai un accident cu o astfel de masina?
[Paul NISTE/ Eurosig- verificare ITP] In caz de accident daca e expirat ITP-ul nu e valabila asigurarea RCA – si mai mult daca te loveste altcineva pe drumurile publice si tu ai ITP-ul expirat nu vei fi despagubit de asiguratorul vinovatului. Daca esti oprit in trafic cu ITP-ul nevalabil, politia iti retine talonul si primesti si amenda de 2000 lei (1000 lei in 48 ore).  Pentru a reintra in posesia talonului trebuie sa te programezi direct la o reprezentanta Registrul Auto Roman si sa efectuezi acolo inspectia, nu o poti face la o statie ITP autonoma.

[Victor / IOVI] Ce faci daca ai anvelope care nu sunt trecute in cartea de identitate a autovehiculului?
[Paul NISTE/ Eurosig-verificare ITP] Cel mai bine e sa mergi la dealarul marcii auto pe care o ai si ei iti pot elibera o adeverinta cu toate anvelopele care pot fi montate pe masina. Cu aceasta hartie mergi la RAR si le poti trece toate in carte, platind desigur o taxa. Dimensiunea nu mai e trecuta taloanele noi, deci iti este verficata corectitudinea dimensiunii doar la ITP sau la un control in trafic din partea RAR, politia nu mai vede in talon.

[Victor / IOVI] Cine stabileste pretul pentru ITP?
[Paul NISTE/ Eurosig-verificare ITP] Fiecare agent economic stabileste propriile preturi.

[Victor / IOVI] Care sunt cele mai dese motive pentru care respingi o masina la inspectie? Ce se intampla daca o respingi? (nu mai poate circula? cat timp are la dispozitie pentru a o repara?)
[Paul NISTE/ Eurosig- verificare ITP] Principalele motive sunt probleme la: gaze, directie, franare. Daca o masina e respinsa masina nu mai poate circula, trebuie sa mearga in service direct, eventual chiar pe platforma. Raportul de inspectie tehnica contine toate defectiunile de remediat. El este valabil 30 zile dar nu inseamna ca poti circula cu masina, doar ca daca te prezinti cu masina reparata in acest interval nu vei plati din nou toata taxa ITP-ului ci doar o taxa mai mica de revenire.

[Victor / IOVI] Ce acte sunt necesare pentru efectuarea inspectiei?
[Paul NISTE/ Eurosig- verificare ITP] 1 Cartea de identitate a autovehiculului in original – se accepta si copie conform cu originaul daca masina e cumparata prin credit sau leasing si originalul e la institutia finantatoare; se mai accepta copie daca sediul firmei e in alta localitate;
2 Talonul autovehiculului – Certificatul de inmatriculare
3 Asigurarea RCA valabila
4 Actul de identitate – daca proprietarul e persoana fizica
5 La autovehicule peste 7.5 tone se cere si dovada verificarii tahografului

[Victor / IOVI] Poti sa faci inspectia la o masina inmatriculata in alta tara? Cum se procedeaza in acest caz?
[Paul NISTE/ Eurosig- verificare ITP] Nu se poate efectua la noi in tara, trebuie facuta in tara in care e inmatriculata.

[Victor / IOVI] Ce parere ai despre chip tuning?
[Paul NISTE/ Eurosig- verificare ITP] O parere foarte buna.

[Victor / IOVI] Pana la cati km crezi ca e normal sa functioneze / sa tii o masina?
[Paul NISTE/ Eurosig-verificare ITP] Depinde de sofer si de masina. Sunt tiruri cu peste 3mil de km in stare foarte buna si sunt masini mici cu sub 50 000 km care sunt pericol public.

[Victor / IOVI] Care sunt cele trei masini care iti plac cel mai mult?
[Paul NISTE/ Eurosig-verificare ITP] Mercedes ClasaC, BMW X6, Audi A7.

A nu se confunda ITP-ul cu revizia periodică efectuată în service.

Articole similare:

Comments

comments

One Response to “Verificare ITP – interviu cu Paul Niste inspector ITP”

  1. Anvelope says:

    Foarte interesant inverviul..:)



Pings responses to this post

Leave a Reply to Anvelope Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>