Turbosuflanta, detalii tehnice, probleme des intalnite si reparatii

Posted on 24th September 2013 in iovi

Cunoscuta sub diverse nume, turbosuflanta ajuta la supra-alimentarea motorului cu aer. I se mai spune turbo, turbina, turbocompresor sau compresor (chiar daca nu toate denumirile sunt echivalente).

Ce face turbosuflanta

Turbosuflanta sau turbocompresorul este o piesa case se monteaza pe sistemul de evacuare al masinii, de obicei direct de prima componenta a sistemului de evacuare, de galeria de evacuare. Gazele rezultate din urma combustiei in cilindrii motorului, la iesirea din motor, invart o paleta a turbinei.

Aceasta paleta este conectata printr-un ax la o alta paleta, a compresorului. Pe masura ce o paleta este invartita de gazele de esapament, cealalta paleta trage aer de afara prin sistemul de admisie si il impine cu presiune in motor.

Axul cu cele doua palete se invarte in carcasa de la turbosuflanta. Ungerea axului este asigurata de catre uleiul din motor, care ajunge sub presiune. Uleiul din motor are si rol de racire la turbosuflanta.

Astfel se poate introduce mai mult aer in moto si implicit mai mult combustibil, rezultand o putere mai mare a motoarelor. De exemplu la masinile Vw exista motoare 1.9 TDI care nu au turbina si exercita o putere de 64 CP, pe cand acelasi motor cu turbina are o putere de 90CP.

Dupa modul de reglare al turbosuflantei exista doua tipuri: turbosuflanta cu geometrie variabila si turbosuflanta cu supapa Waste Gate.

turbosuflanta cu geometrie variabila

Turbosuflantele sunt cel mai des intalnite pe motoarele diesel.

Probleme des intalnite la turbosuflanta si reparatii

1. Ungere insuficienta a axului la turbosuflanta

Din cauza unor probleme la sistemul de ungere cu ulei turbosuflanta se defecteaza foarte des; daca nu este suficient ulei in motor, daca pompa de ulei nu face suficienta presiune sau daca este obturat sistemul de ungere atunci nu ajunge suficient ulei la turbina si atunci axul se blocheaza.

In aceste cazuri turbosuflanta se inlocuieste sau se schimba tot chitul de reparatie. Esential este sa se depisteze motivul defectarii sistemului de ungere si sa se remedieze inainte de a monta turbosuflanta noua

2. Paleta de admisie distrusa, macinata la turbosuflanta

De multe ori ajung in service masini cu turbosuflanta care nu mai trag, nu mai au putere. La verificarea axului de la turbosuflanta pe partea admisie se observa ca palea e distrusa, macinata. Cel mai des aceasta problema apare din cauza unor impuritati care intra pe sistemul de admisie, cel mai des din cauza unui filtru de aer neschimbat la timp.

Pentru reparatie e nevoie sa se demonteze turbosuflanta si sa se inlocuiasca sau sa se schimbe doar axul cu palete.

3. Geometrie variabila blocata

La masinile cu turbosuflanta cu geometrice variabila periodic (50 000 km) e nevoie sa se demonteze turbina si sa se curete sistemul de geometrie variabila. Prin acesta trec direct gazele de evacuare si se depune de la ele calamina pe picorusele sistemului.

In aceste cazuri cand sunt probleme la geometria variabila masina, mai ales la deal sau in sarcina, brusc ramana fara putere si se aprinde un martor in bord.

Pentru reparatie este nevoie sa se demonteze turbosuflanta, sa se desfaca in doua si sa se curete canalele geometriei variabile.

4. Supapa reglaj defecta

Atat la turbosuflantele cu geometrie variabila cat si la cele cu supapa Waste Gate exista o supapa de reglaj. De cele mai multe ori aceasta este actionata printr-un furtunas cu aer (vacuum sau presiune) insa sunt si unele modele care au acest reglaj cu o supapa electronica (ex Ford Mondeo).

Cand se defecteaza aceasta supapa turbosuflanta nu mai actioneaza corespunzator. De obicei se poate inlocui supapa separat, uneori chiar direct pe masina.

 

Oricare ar fi problema care a dus la defectarea turbinei este cel mai important este sa se afle cauza ei, sa se remedieze si abia apoi sa se remonteze turbina.

 

 

Articole similare:

  • Nu sunt articole similare

Comments

comments

comments: Closed tags:

Comments are closed.